Entrades populars

dilluns, 27 d’abril del 2015

The Waste Land de T.S. Eliot. A Game of Chess II. Una partida d'escacs






II. A GAME OF CHESS

The Chair she sat in, like a burnished throne,
Glowed on the marble, where the glass
Held up by standards wrought with fruited vines
From which a golden Cupidon peeped out  80
(Another hid his eyes behind his wing)
Doubled the flames of sevenbranched candelabra
Reflecting light upon the table as
The glitter of her jewels rose to meet it,
From satin cases poured in rich profusion;  85
In vials of ivory and coloured glass
Unstoppered, lurked her strange synthetic perfumes,
Unguent, powdered, or liquid—troubled, confused
And drowned the sense in odours; stirred by the air
That freshened from the window, these ascended  90
In fattening the prolonged candle-flames,
Flung their smoke into the laquearia,
Stirring the pattern on the coffered ceiling.
Huge sea-wood fed with copper
Burned green and orange, framed by the coloured stone,  95
In which sad light a carvèd dolphin swam.
Above the antique mantel was displayed
As though a window gave upon the sylvan scene
The change of Philomel, by the barbarous king
So rudely forced; yet there the nightingale 100
Filled all the desert with inviolable voice
And still she cried, and still the world pursues,
“Jug Jug” to dirty ears.
And other withered stumps of time
Were told upon the walls; staring forms 105
Leaned out, leaning, hushing the room enclosed.
Footsteps shuffled on the stair,
Under the firelight, under the brush, her hair
Spread out in fiery points
Glowed into words, then would be savagely still. 110
“My nerves are bad to-night. Yes, bad. Stay with me.
Speak to me. Why do you never speak? Speak.
What are you thinking of? What thinking? What?
I never know what you are thinking. Think.”
I think we are in rats’ alley 115
Where the dead men lost their bones.
“What is that noise?”
                      The wind under the door.
“What is that noise now? What is the wind doing?”
                      Nothing again nothing. 120
                                              “Do
You know nothing? Do you see nothing? Do you remember
Nothing?”
        I remember
                Those are pearls that were his eyes. 125
“Are you alive, or not? Is there nothing in your head?”
                                                         But
O O O O that Shakespeherian Rag—
It’s so elegant
So intelligent 130
“What shall I do now? What shall I do?
I shall rush out as I am, and walk the street
With my hair down, so. What shall we do to-morrow?
What shall we ever do?”
                          The hot water at ten. 135
And if it rains, a closed car at four.
And we shall play a game of chess,
Pressing lidless eyes and waiting for a knock upon the door.
When Lil’s husband got demobbed, I said,
I didn’t mince my words, I said to her myself, 140
HURRY UP PLEASE ITS TIME
Now Albert’s coming back, make yourself a bit smart.
He’ll want to know what you done with that money he gave you
To get yourself some teeth. He did, I was there.
You have them all out, Lil, and get a nice set, 145
He said, I swear, I can’t bear to look at you.
And no more can’t I, I said, and think of poor Albert,
He’s been in the army four years, he wants a good time,
And if you don’t give it him, there’s others will, I said.
Oh is there, she said. Something o’ that, I said. 150
Then I’ll know who to thank, she said, and give me a straight look.
HURRY UP PLEASE ITS TIME
If you don’t like it you can get on with it, I said,
Others can pick and choose if you can’t.
But if Albert makes off, it won’t be for lack of telling. 155
You ought to be ashamed, I said, to look so antique.
(And her only thirty-one.)
I can’t help it, she said, pulling a long face,
It’s them pills I took, to bring it off, she said.
(She’s had five already, and nearly died of young George.) 160
The chemist said it would be alright, but I’ve never been the same.
You are a proper fool, I said.
Well, if Albert won’t leave you alone, there it is, I said,
What you get married for if you don’t want children?
HURRY UP PLEASE ITS TIME 165
Well, that Sunday Albert was home, they had a hot gammon,
And they asked me in to dinner, to get the beauty of it hot—
HURRY UP PLEASE ITS TIME
HURRY UP PLEASE ITS TIME
Goonight Bill. Goonight Lou. Goonight May. Goonight. 170
Ta ta. Goonight. Goonight.
Good night, ladies, good night, sweet ladies, good night, good night.





II. UNA PARTIDA D'ESCACS

La cadira en què ella va asseure's, com un tron brunyit,
Va brillar sobre el marbre, sobre el vidre
Sostingut per ensenyes torçades amb vinyes de fruit
Des què un Cupido daurat va treure el seu cap  80
(Un altre va amagar els ulls per sota la seva ala)
Duplicades les flames del canelobre de set braços
Reflectint la llum damunt la mesa quan
La brillantor de les seves joies va créixer per igualar,
De coixineres de setí vessades en profusió rica;  85
En vials d'ivori i de vidre colorat
Sense tap, vagarejaven enlaire els seus estranys perfums sintètics,
Ungüent, en pols, o com a líquids—conflictius, confosos
I va ofegar els sentits en olors; agitats per l'aire
Que refrescava des de la finestra, aquests van ascendir  90
Engreixant les flames prolongades de les veles,
Llençats el seu fum cap al sostre,
Remenant el patró en l'enteixinat.
Un bosc enorme de la mar alimentat amb coure
Cremava en verd i taronja, emmarcat per la pedra de color,  95
En el llum trist del qual va nedar un dofí tallat.
Per sobre el mantell antic es va mostrar
Com si una finestra donés a l'escena selvàtica
El canvi de Philomel, pel rei barbar
Així forçada amb rudesa; tanmateix hi ha el rossinyol 100
Va omplir tot el desert amb la veu inviolable
I encara ella va cridar, i encara el món segueix,
“Teta teta” a les orelles brutes.
I altres troncs pansits del temps
Van ser contats per sobre de les parets; formes que miren fixament 105
Van treure el cap, inclinant, fent callar l'habitació tancada.
Passes de peus arrossegats a l'escala,
Sota la llum del foc, sota el raspall, els seus cabells
Van difondre en uns punts fogosos
Van brillar dins paraules, aleshores estaria salvatgement silenciós. 110
“Els meus nervis estan malament aquesta nit. Sí, malament. Queda't amb mi.
Parla'm. Per què no mai estàs parlant? Parla.
En què estàs pensant? Que pensar? Què?
Mai sé què estàs pensant. Pensa.”
Penso que estem en un carreró de les rates 115
On els difunts van perdre els seus ossos.
“Quin soroll és aquest?”
                      El vent sota la porta.
“Quin soroll és aquest ara? Què està fent el vent?”
                      Res i un altre cop res. 120
                                              “No
Saps res? No veus res? No te'n records
de res?”
        Me'n recordo
                Aquelles són les perles que van ser els seus ulls. 125
“Estàs viu, o no? No hi ha res dins el teu cap?”
                                                         Però
O O O O aquell parrac Shakespearià —
És tan elegant
Tan intel·ligent 130
“Què haig de fer ara? Què he de fer?
Sortiré així com sóc, i anar-hi pel carrer
Amb els cabells deixats, així. Què hem de fer demà?
Què hem de fer mai?”
                          L'aigua calenta a les deu. 135
I si plogui, un cotxe sense capota a les quatre.
I farem una partida d'escacs,
Prement ulls sense parpelles i esperant una trucada a la porta.
Quan el marit de Lil va ser desmobilitzat, vaig dir,
No vaig mesurar les meves paraules, vaig dir-li jo mateixa, 140
AFANYEU-VOS SISPLAU JA ÉS HORA
Ara que Albert és a punt de tornar, fes-te una mica elegant.
Deu voler saber que vas fer amb aquests doblers que et va donar
Per obtenir una pròtesi dental. Ho va fer, jo hi era.
Tindràs a totes extretes, Lil, i compra't una dentadura bonica, 145
Va dir, ho juro, no puc aguantar mirar-te així.
I jo no puc tampoc, vaig dir, i pensa del pobre Albert,
Va estar dins la mili per quatre anys, vol passar-s'ho bé,
I si tu no el fas passar-s'ho bé, hi ha altres qui sí ho faran, li deia.
Oh, de debò, hi ha?, ella va dir. Més o menys sí, vaig dir. 150
Aleshores sabré a qui puc agrair, va dir, i va llançar-me una mirada de glaç.
AFANYEU-VOS SISPLAU JA ÉS HORA
Si no t'agrada pots seguir endavant amb això, li vaig fer,
Altres poden triar i escollir si tu no pots.
Però si Albert se'n va, no serà per falta d'avís. 155
Hauries d'avergonyir-te, vaig dir-li, per semblar tan vetusta.
(I ella només trenta-u.)
No puc fer res, va dir, fent una cara de pomes agres,
Van ser aquestes pastilles que vaig prendre, per avortar, va dir.
(Ella ja n'ha tingut cinc, i quasi va morir del petit Jordi.) 160
L'apotecari va dir que jo estaria bé, però mai no he estat el mateix.
Tu ets una idiota de debò, vaig dir.
Doncs, si Albert no et deixa en pau, aquí estem, vaig dir-li,
Per què coi vas casar-te si no vols tenir fills?
AFANYEU-VOS SISPLAU JA ÉS HORA
 165
Doncs, aquell diumenge Albert era a casa, van tenir un pernil calent,
I van convidar-me a casa a sopar, per gaudir-ne, de la bellesa d'això, calent—
AFANYEU-VOS SISPLAU ÉS HORA
AFANYEU-VOS SISPLAU ÉS HORA
Nanit Bill. Nanit Lou. Nanit May. Nanit. 170
'déu 'déu. Nanit. Nanit.
Bona nit, senyores, bona nit, boniques senyores, bona nit, bona nit.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada